Evelien Postma, Leerkracht en intern begeleider op basisschool De Dorpel in De Wilp:
“Bij twee leerlingen in groep 2 kwam de fijne motoriek langzaam op gang. Omdat we schrijfproblemen voor wilden zijn hebben we Cedin erbij betrokken. Als leerkracht hadden we namelijk al veel extra gedaan om deze motoriek te verbeteren. Maar dat hielp niet. Wij waren dus op zoek naar tips en trucs om voor deze leerlingen toch te zorgen voor een verbetering van hun fijne motoriek.”
Wat heeft Cedin gedaan?
“Er is een test afgenomen bij de leerlingen. Op basis van deze resultaten hebben we tips gekregen. Deze tips passen we toe in de lessen. Ook hebben we voor de ouders oefeningen gekregen om thuis met hun kind te doen. De adviezen waren voor mij als ervaren leerkracht niet nieuw, maar wel heel goed om weer even scherp voor de bril te hebben. Ik heb er vooral uitgehaald waarmee ik het beste aan de slag kan gaan met deze kinderen. Mijn startende collega die naast me staat heeft er heel veel baat bij gehad. Op de PABO leer je hoe je kinderen in het algemeen leert schrijven, maar je leert niet wat je kunt doen als een kind zich anders ontwikkelt dan de rest van de groep. En hoe je daar tijd voor maakt binnen de groep en structuur van de dag.”
Wat heeft het opgeleverd?
“We zien verbetering bij deze leerlingen doordat we ons schrijfonderwijs voor hun nu anders inrichten. Minder snel en blijven herhalen. Het is heel plezierig iemand naast je te hebben staan die zoveel kennis heeft specifiek voor een leerling. Deze kennis hebben wij overgenomen en blijven we inzetten. De samenwerking met Cedin is heel fijn, omdat er grote betrokkenheid is en ook met je meegedacht wordt. Ook alvast over eventuele belemmeringen in de toekomst. Daar kunnen we op een later moment mee aan de slag.”